Elitfönster växlar upp med den digitala transformationen som motor
Elitfönster satsar framåt och sätter sin tydliga prägel på fönsterbranschens digitala utveckling. Med lanseringen av en rad digitala initiativ med ny kundwebb, digital fönsterguide, digital fönsterskola och uppdaterad webb har Elitfönster tagit ett stort steg i den digitala transformationen och sätter samtidigt en ny, digital standard för hela fönsterbranschen.
Studier visar att dagens kunder mycket väl kan tänka sig att handla fönster online istället för att besöka fysiska butiker. Denna förändring har pågått under längre tid och Elitfönsters ständiga digitala utveckling har placerat företaget i framkant inom sömlösa återförsäljar- och leverantörskontakter samt hållbara arbets- och tillverkningsprocesser.
– Idag konkurrerar vi om kunder på såväl den fysiska som den digitala arenan. Inte alltför sällan genomför kunder fönsterköp utan att faktiskt möta eller prata med representanter från producent, återförsäljare eller leverantör. Den digitala upplevelsen från undersökande fas till beslut, inköp, leverans och uppföljning behöver därför vara helt friktionsfri vilket vi är på god väg att erbjuda. Det finns inga genvägar till nöjda kunder, berättar Jonas Hernborg, vd Elitfönster.
Utbildning och guidning online
Att köpa nya fönster är, för de flesta, en stor investering som husägaren gör en till två gånger under sin livstid – detta efter lång research och noggranna jämförelser. Elitfönster kan med sin digitala fönsterskola och fönsterguide finnas med hela vägen i köpprocessen och därigenom leda snickare och slutkonsumenter till de rätta besluten. I Fönsterguiden kan användaren exempelvis söka och hitta information om vilka fönster som passar bäst givet de aktuella förutsättningarna och behoven, produktdokumentation, monteringsanvisningar, energiräknare, garantier & reklamationer, Boverkets byggregler, ROT-avdrag m.m. Allt på en och samma plats.
– Elitfönsters digitala utveckling handlar om att behålla och förstärka företagets ledande position i branschen, men det är även en del i att möta de krav och regleringar som vi skrivit under på i vår egen Hållbarhetskompass och Byggföretagens Färdplan 2045. Även om det alltid finns mer att göra är vi stolta över hur långt vi kommit som företag och satsar framåt för att med stort engagemang driva den digitala utvecklingen i fönsterbranschen, säger Jonas Hernborg, vd Elitfönster.
Ny webbprofil
Elitfönster har uppdaterat sin hemsida och digitala kommunikation för att skapa tydlighet och igenkänning i det digitala bruset. Kombinerat och kompletterat med tydliga och enkla valmöjligheter på hemsidan skapas den kundupplevelse som krävs av en modern och ledande fönstertillverkare. Slutkonsumenter, återförsäljare, arkitekter, hustillverkare och riksbyggare kan snabbt klicka in på kundwebb eller andra informationssidor och därefter välja en enkel väg för att nå sitt mål.
– Inhämtning av information och kunskap online går idag svindlande fort och vi som producent måste fånga besökarens intresse på några få sekunder och sedan behålla det så länge som möjligt. Med våra digitala initiativ, känner vi oss säkra på att vi möter dagens och framtidens högt ställda kundkrav, säger Jonas Hernborg, vd Elitfönster.